Fotografia ślubna- podstawy

Fotografia ślubna nie jest łatwą dziedziną fotografii. Nie każdy, nawet doświadczony artysta [potrafi zrobić dobre ujęcia w czasie ceremonii zaślubin. Można powiedzieć, że jest ona podobna do fotografii reportażowej, należy umieć szybko reagować na zmieniające się warunki. Należy także dokładnie przygotować się z zakresu planu dnia ślubu, wydarzeń, które muszą być sfotografowane.

Pierwszym etapem są zdjęcia z domu pana młodego i panny młodej, gdzie odbywa się błogosławieństwo przez rodziców. Należy pamiętać, ze pomieszczenie może być niewielkie, dlatego należy zabrać ze sobą obiektyw o krótkiej ogniskowej. Musimy pamiętać o dobraniu parametrów do warunków panujących w pokoju. W trakcie sesji nie możemy robić selekcji zdjęć, jednak powinniśmy przejrzeć gotowe, czy są prawidłowo zrobione i ewentualnie zmodyfikować ustawienia.

Powinniśmy mieć opanowane ustawienia manualne, jeśli jednak nie mamy czasu na szybką zmianę parametrów, możemy się posiłkować automatycznymi ustawieniami.

Trudnym otoczeniem wymagającym dobrych ustawień jest wnętrze kościoła. Zwykle jest ono ciemne, a gdzieniegdzie wpadają promienie światła przez witraże. Należy tak robić fotografie, aby przekuć to w atut, coś ciekawego, nie zaś element odwracający uwagę od pary młodej. W kościele należy zachowywać się dyskretnie, gdyż nie wszyscy księża tolerują fotografa na ceremonii. Po ceremonii ślubnej, należy popisać się refleksem: para młoda przy wychodzeniu z kościoła będzie przechodziła z cienia do słońca. Ten moment jest jednym z ważniejszych, gdyż to pierwsze kroki pary jako nowożeńców. Zwykle w tym momencie goście rzucają ryż i grosze na szczęście, co pięknie wygląda na zdjęciach.

Stosunkowo najłatwiejszym, bo pozwalającym na dużą swobodę, etapem jest fotografowanie przyjęcia weselnego. Tutaj możemy sobie pozwolić na zmianę obiektywów co jakiś czas, kombinowanie z ustawieniami, tak aby zdjęcia były różnorodne. W czasie przyjęcia musimy pamiętać o sfotografowaniu pierwszego tańca, krojenia tortu, zabaw oraz oczepin, a także w miarę możliwości uchwycenie na ujęciach wszystkich gości.

Ostatnim punktem w umowie zwykle jest sesja plenerowa. To czy odbędzie się w dzień ślubu czy w innym terminie zależy od pary młodej. Także przy wyborze miejsca sesji mają oni ostatnie słowo.