Fotografia panoramiczna, cz.1

Już w XIX wieku zaczęto eksperymenty z fotografią panoramiczną. Sklejano ze sobą dagerotypy w szerokie fotografie. Pomysł na panoramy wziął się z obrazów, które przedstawiały piękno natury w dowolnej formie i rozmiarze. Wtedy także powstał pierwszy aparat fotograficzny do robienia takich zdjęć- był to opatentowany w 1843 roku przez Austriaka Josepha Puchbergera, wykorzystujący obracający się wokół pionowej osi obiektyw, naświetlający kolejne partie materiału światłoczułego o owalnym kształcie.

Dzisiaj możemy kupić specjalistyczny sprzęt do robienia panoram 360, wirtualnych spacerów czy zwiedzania. Jeśli chcemy zająć się tym na poważnie, warto w taki sprzęt zainwestować, jeśli jednak potrzebne nam jedynie do własnego projektu- wystarczy nam zwykły, kompaktowy aparat cyfrowy. Musi on jednak spełniać pewne warunku i posiadać:

manualną zmianę balansu bieli- większość kompaktów posiada tą funkcję, jednak o różnym zakresie. Proste aparaty cyfrowe pozawalają nam wybierać między ustalonymi już ustawieniami, tj. światło dzienne, zachmurzone, światło żarówek itd. Te o rozbudowanych funkcjach pozwalają na regulację zakresu balansu bieli zupełnie swobodnie.

Blokadę ekspozycji lub tryb manualny- do stworzenia panoramy sferycznej potrzebujemy kilku do kilkudziesięciu zdjęć, dlatego potrzebują one jednakowej ekspozycji, aby je dopasować potem do siebie. Najłatwiej jest ją ustawić dostosowując czułość ISO, czas naświetlania oraz wartość przysłony. Jeśli nie jest to możliwe, musimy się upewnić, że aparat posiada blokadę pomiaru światła podczas robienia kolejnych zdjęć.

Tryb manualnego ustawienia ostrości albo blokadę autofokusa- bez tej funkcji możemy robić zdjęcia tylko takich krajobrazów, gdzie na innym planie nie ma przedmiotu, który mógłby zwrócić uwagę i zmienić ostrość w trakcie robienia któregoś ze zdjęć.

Gwint statywowy na osi obiektywu- potrzebny do płynnego obrotu aparatu i niepowstawania efektu paralaksy (niedopasowania poszczególnych kadrów i powielenia zarówno pierwszego planu jak i tła)

Przygotowanie się do fotografowania jest równie ważne jak sama czynność. Dlatego bardzo ważne jest przemyślenie całej kompozycji przed realizacją.


Newsletter