Obiektyw - czym kierować się podczas wyboru?

Wybór pierwszego czy kolejnego obiektywu powinien pozwolić nam wykonać fotografie marzeń, które będą prawdziwymi perełkami w naszym katalogu zdjęć.

obiektyw do lustrzanki

Jak dostosować obiektyw do moich potrzeb?

Czym kierować się podczas wyboru obiektywu? Powinniśmy wziąć pod uwagę przede wszystkim:

  • rodzaj zdjęć, które najczęściej wykonujemy;
  • poziom uniwersalności danego obiektywu;
  • ulubioną perspektywę fotografowania;
  • temat przewodni Twoich zdjęć;
  • zestawienie porównania cen z parametrami.

Czy za pomocą jednego obiektywu wykonamy każdy rodzaj fotografii? Zdecydowanie nie. Trudno posiadać każdy typ obiektywu, ponieważ na taki stan rzeczy mogą pozwolić sobie tylko nieliczni. Absolutną podstawą jest dysponowanie co najmniej trzema obiektywami, które w znaczny sposób ułatwią nam naszą pracę nad profesjonalną fotografią.

Wartość ogniskowej przy różnych rodzajach zdjęć

Wszystkie obiektywy mają wyszczególnione na obudowie pewne parametry, z którym należy się zapoznać. To przede wszystkim informacja o ogniskowej, czyli o kącie widzenia. Im większa ogniskowa, tym bardziej przybliżony obraz oraz mniejszy zakres widoczności.
Wybór odpowiedniego obiektywu powinien być podyktowany formą zdjęcia, jaką chcemy wykonać. Poniżej przedstawiamy standardowe wartości ogniskowych z rodzajami obiektywów oraz typy fotografii, dostosowane właśnie do parametrów.

Najbardziej powszechne zasady w wykonywaniu profesjonalnych zdjęć to stosowanie:

  • obiektywów standardowych 35-88 mm do fotografii reporterskich, portretów;
  • obiektywów szerokokątnych do fotografii krajobrazów;
  • teleobiektywów 100-300 mm do fotografii przyrodniczej lub sportowej;
  • jasnych obiektywów 50-85 mm do wykonywania portretów;
  • obiektywów zmiennoogniskowych 18-55 mm do fotografii uniwersalnej. 

Przy wyborze każdego obiektywu należy kierować się takie innymi parametrami, takimi jak: stabilizacja obrazu, stabilizacja matrycy, autofokus czy funkcja marko.

Świadomy dobór rodzaju obiektywu to klucz do wykonania perfekcyjnego zdjęcia, które śmiało będzie można wywołać, oprawić w ramę i zawiesić na ścianie w domu.