Jak zrobić dobrą fotografię panoramiczną?

Jedną z najciekawszych form fotografii stały się w ostatnich czasach zdjęcia panoramiczne. Wbrew pozorom wykonanie panoramy własnym aparatem nie jest zbyt skomplikowane. Jak się do tego zabrać?

Czym jest fotografia panoramiczna?

To zdjęcie, które obejmuje zasięgiem rozległą przestrzeń. Powstaje ono z połączenia co najmniej dwóch fotografii cyfrowych. Granice między poszczególnymi kadrami składowymi są zupełnie niewidoczne.

panorama

Wykonywanie fotografii panoramicznej krok po kroku

Do stworzenia perfekcyjnych zdjęć panoramicznych potrzebujesz statywu i oczywiście aparatu z funkcją robienia tego typu fotografii.
Tworząc panoramę należy wykonać kilkanaście zdjęć składowych. Każde z nich musi posiadać takie same parametry: naświetlenie, ostrość czy balans bieli. W przeciwnym wypadku poszczególne części będą mocno odbiegały od siebie kolorem. Zdjęcia należy wykonywać tylko w trybie manualnym.

Warto zainwestować w statyw, ponieważ dzięki niemu uzyskamy najlepszą jakość oraz stabilny obraz. Jak wygląda wykonywanie dobrej fotografii panoramicznej krok po kroku? Oto kilka najważniejszych wskazówek:

  • stosuj te same ustawienia do wszystkich zdjęć składowych;
  • zastosuj specjalną głowicę lub statyw;
  • ustaw czas i przysłonę tak, by optymalnie naświetlić całą panoramę;
  • wykonaj serię zdjęć przy pionowym trzymaniu aparatu;
  • wykonuj fotografie od lewej do prawej;
  • nie zapominaj o utrzymaniu odpowiedniej zakładki;
  • wgraj zdjęcia do odpowiedniego programu i dokonaj ich obróbki.

Praca z programem

Trochę dużo tych niezbędnych kroków, ale zagwarantują Ci one stworzenie idealnej fotografii panoramicznej. Istotnym etapem jest końcowa praca z programem, umożliwiającym połączenie zdjęć w całość. Trzeba w tym przypadku przede wszystkim wskazać katalog zdjęć składowych, uruchomić detekcję, dokonać ewentualnych modyfikacji i korekt – sprawdzić punkty kontrolne, parametry jasności i balansu bieli, a ostatecznie połączyć wszystkie kadry.

Warto zwrócić szczególną uwagę na opcje blendingu, czyli funkcji wygładzania przejść między fotografiami składowymi tak, żeby były one praktycznie niewidoczne.

Współcześnie można wykonać bardzo dobre zdjęcia panoramiczne nawet za pomocą telefonu komórkowego, wyposażonego w odpowiednią aplikację. Przy tworzeniu tego typu fotografii liczy się przede wszystkim precyzja oraz ustawienie optymalnych parametrów.