Jak wyostrzyć obraz utrwalony na zdjęciu?

Wielką przewagą fotografii cyfrowych nad analogowymi jest fakt, że można je nieco „podszlifować” już po ich wykonaniu i zrzuceniu na komputer. Służą do tego specjalne programy do obróbki zdjęć, wśród których największą popularnością cieszą się: GIMP i Photoshop.

Czym jest ostrość?

Ostrość to – mówiąc najprostszymi słowami – kontrast pomiędzy sąsiadującymi pikselami. Kiedy na zdjęciu zamazuje się granica pomiędzy dwoma kolorami, można mówić o braku ostrości – im bowiem wspomniany kontrast jest większy, tym krawędzie są mocniej zarysowane, a całe zdjęcie ostrzejsze.

ostrość na zdjęciu

Jak wyostrzyć zdjęcie?

Wyostrzenie obrazu utrwalonego na zdjęciu cyfrowym nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Wystarczy bowiem użyć odpowiedniego programu graficznego, żeby sobie z tym poradzić.
Wszystko pójdzie gładko jednak tylko wtedy, gdy wiadomo jakich funkcji narzędzia użyć. W Photoshopie na przykład trzeba znaleźć ku temu odpowiednie filtry.

Zanim jednak do filtrów przejdziemy, warto wyjaśnić, w jaki sposób działają. Na podstawie wcześniejszych rozważań można dojść do wniosku, że im wyraźniejsze krawędzie obiektów znajdujących się na zdjęciu, tym cała fotografia jest ostrzejsza. W programie graficznym trzeba więc przede wszystkim w odpowiedni sposób zaznaczyć kontrast pomiędzy wybranymi granicami barw. Żeby tak się stało, należy albo poszerzyć, albo zwęzić wybrane krawędzie. Tak właśnie działają programy graficzne – z jednej strony rozjaśniają daną krawędź, a z drugiej ją przyciemniają.

W Photoshopie odpowiedni filtr wybieramy z górnego menu: Filtr-Maska wyostrzająca/Wyostrzenie-Wzmocnienie. Na skutego tego działania pojawi się okienko służące do regulacji ostrości zdjęcia i oddzielenie obrazu od szumów. Należy pamiętać, że wybrane wartości powinny być zależne od przeznaczenia danej fotografii.

Monitor komputera a papier

Trzeba jeszcze wziąć po uwagę to, że inaczej prezentuje się zdjęcie na monitorze komputera, a inaczej na wydruku, dlatego trzeba to wziąć pod uwagę podczas pracy nad jego ostrością. Mimo bowiem, że na monitorze będzie wyglądało dobrze, to jednak na papierze może w dalszym ciągu być rozmyte, a to ze względu na właściwości danej maszyny „drukarskiej”, farb, a także użytego papieru.