Jak uzyskać bliki w oczach? – portrety

bliki w oczachBliki na zdjęciach pojawiają się w efekcie odbić światła wewnątrz obiektywu. Na zdjęciach efekt tych odbić jest widoczny albo w postaci plam świetlnych (przysłona otwarta), albo w postaci kolorowych wielokątów (przysłona zamknięta). Zawsze kiedy obiektyw aparatu jest skierowany bezpośrednio na źródło światła, istnieje duże prawdopodobieństwo, że na zdjęciu pojawią się bliki.

Jak łatwo można się domyślić, bliki w oczach to nic innego niż uchwycenie momentu odbicia źródła świata od powierzchni oka. Jest to efekt pożądany przez fotografów, ponieważ zdecydowanie poprawia wizerunek fotografowanej osoby. Profesjonaliści wręcz unikają zdjęć portretowych, gdzie w oczach nie pojawiają się bliki.

Jak uzyskać bliki w oczach?

Aby zrobić dobre zdjęcie portretowe, należy umiejętnie wykorzystać występujące w danej sytuacji światło. Jeśli zdjęcia są wykonywane w plenerze, źródłem światła najczęściej będzie słońce lub niebo. Jeśli zdjęcia są wykonywane w pomieszczeniu, źródłem światła może być lampa błyskowa (nie powinna być ona jednak podstawowym oświetleniem postaci, ale jedynie światłem rozjaśniającym cienie).

Bliki pojawiają się w oczach nie tylko w wyniku bezpośredniego odbicia światła, ale też przez odbicie światła od powierzchni świecącej światłem odbitym, np. biała kartka czy parasol fotograficzny. Trzeba pamiętać, że powierzchnia odbijająca nie może być kolorowa, ponieważ światło, które się od niej odbije, również nabierze koloru.

Brak blików?

Przyczyną braku blików w oczach może być zły kąt ustawienia światła w stosunku do fotografowanej postaci lub złe ustawienie samej postaci, np. zbyt duże pochylenie głowy tworzące cienie.

Podczas wykonywania zdjęć portretowych fotografowie zwracają dużą uwagę na to, żeby w oczach fotografowanej osoby pojawiły się bliki. Dzięki temu postać na zdjęciu wygląda bardziej naturalnie, a całe zdjęcie jest przyjemniejsze dla oka.