Jak uniknąć szumów na zdjęciu?

Szumy fotograficzne to problem pojawiający się najczęściej w trakcie robienia zdjęć słabo oświetlonym miejscom/obiektom. Kiedy do matrycy aparatu dociera zbyt mała ilość światła, w zacienionych obszarach zdjęcia pojawiają się kolorowe punkty, które obniżają jego jakość. Jest to efekt związany z czułością ISO, która obecnie jest dostępna we wszystkich aparatach fotograficznych.

Bez długiego rozpisywania się na tematy techniczne, zwrócę uwagę, że każda matryca aparatu na swój sposób generuje poziom szumów. Warto wiedzieć, że im mniej światła dociera do matrycy, a czułość ISO jest większa, tym większe zakłócenia pojawią się na zdjęciu. Jak można ich uniknąć?

Szumy na zdjęciach 
Nominalna wartość ISO dla każdego aparatu fotograficznego to 100 albo 200. Ustawiając taką wartość, można otrzymać najlepszej jakości zdjęcia. Wiadomo jednak, że niestety nie wszystkie warunki pozwalają na to, żeby taką wartość ustawić i wtedy pojawiają się problemy z jakością…

Uniknąć można ich na kilka sposobów:

  1. używając zawsze najniższej wartości ISO, jaka jest możliwa w danej chwili. W efekcie uzyskuje się nie tylko zdjęcia minimalnie zaszumione, ale też zdjęcia o bardziej naturalnych kolorach i wyrazistszych szczegółach;
  2. wydłużając czas otwarcia migawki przy niższych ustawieniach ISO. W tym wypadku warto zadbać o stabilizację dla aparatu, np. w postaci statywu;
  3. używając lampy błyskowej, która idealnie sprawdzi się w różnego rodzaju pomieszczeniach. Za jej pomocą światło można odbijać od sufitu lub ściany (można też lampę ustawić na statywie), co pozwoli oświetlić ciemne obszary;
  4. używając blendy, która idealnie sprawdzi się podczas sesji plenerowej. Dzięki niej można łatwiej dopasować temperaturę barwową.

Warto wiedzieć, że szumy na zdjęciach mogą być spowodowane nie tylko wysoką czułością ISO. Ich przyczyną mogą być również wysokie czasy naświetlania. W takich jednak wypadkach nieco zmienia się sama ich struktura – szumy przestają być kolorowymi punktami i przyjmują formę pojedynczych, jasnych plam na ciemnym tle.