Filtr UV – chroń swój obiektyw!

To najpopularniejszy filtr wybierany przy zakupie nowego aparatu. Dla wielu to po prostu konieczność, bez której nie zaczynają robić zdjęć, dla innych jedynie zwykła nakładka czasem w dodatku negatywnie wpływająca na jakość fotografii. Jak jest naprawdę i czy filtr UV jest rzeczywiście niezbędny?

Dwie podstawowe funkcje

Głównym zadaniem filtru UV jest przede wszystkim redukcja ilości promieni ultrafioletowych, które wpływają na jakość uzyskanej fotografii. Im ich więcej w źródle obiektywu, tym zdjęcie będzie mniej ostre i nieprzejrzyste. Jest to szczególnie istotne, gdy przebywamy na dużych wysokościach (np. w górach), kiedy jesteśmy bardziej narażeni na działanie promieni słonecznych. Drugi argument przemawiający za używaniem filtru UV jest bardziej prozaiczny – to po prostu zabezpieczenie obiektywu przed uszkodzeniami.  

Tak, ale tylko dobrej jakości

Fotografowie często zwracają uwagę, że filtr UV w normalnych warunkach podczas wykonywania fotografii cyfrowej ma negatywny wpływ na jakość fotografii. Dzieje się tak, gdy zakupiony filtr jest niskiej jakości. Szkło takiej nakładki ma wówczas niski współczynnik przepuszczalności światła i może wpływać źle na ostrość obrazu i obniżać wartość ekspozycji. Słabej jakości filtr powoduje także ryzyko pojawianie się na fotografii tzw. blików, czyli charakterystycznych plamek na zdjęciach robionych nocą lub przy słabym oświetleniu. Dlatego w tym wypadku warto sięgnąć nieco głębiej do portfela. Jeśli kupujemy drogi obiektyw, warto poświęcić kilkadziesiąt złotych więcej na jego porządną ochronkę.

Filtr polaryzacyjny – dobra alternatywa

Jeśli filtr UV służy nam jedynie jako zabezpieczenie dla obiektywu, można pokusić się o inną nakładkę, która jednocześnie poprawi atrakcyjność naszych zdjęć. Taką opcją jest filtr polaryzacyjny. Służy on przede wszystkim do dwóch rzeczy – niwelowania odbić powstających na powierzchniach szklistych i uwydatniania kontrastów. Ta druga funkcja pozwala osiągnąć świetne efekty szczególnie przy wykonywaniu zdjęć nieba (chmury stają się wyraźniejsze, a niebo ma głębszą barwę). Niezależnie od naszego wyboru warto pamiętać o stałej ochronie obiektywu. To sprzęt niezwykle wrażliwy na wszelkie zabrudzenia, a każde nawet niewielkie zanieczyszczenie może wpłynąć na jakość wykonywanego zdjęcia.