Co to jest aberracja chromatyczna?

Aberracja chromatyczna to pojęcie, które dla wielu brzmi dość abstrakcyjnie, jednak każdy początkujący fotograf (a przynajmniej większość z nich) na własnych zdjęciach doświadczył tego zjawiska... To bowiem nic innego niż „świetlne obwódki” pojawiające się na krawędziach zdjęć lub wokół kontrastowych krawędzi fotografowanych obiektów (np. wokół gałęzi drzewa sfotografowanego na tle jasnego nieba).

Powstawanie zjawiska

Żeby zrozumieć opisane wyżej zjawisko, warto porównać je do procesu rozszczepienia światła za pomocą pryzmatu. W obu przypadkach promienie światła załamują się, czego skutkiem jest powstanie światła o różnej barwie, które jest ogniskowane w różnych punktach.

Można napisać, że aberracja to wada pojedynczej soczewki lub całego układu optycznego, ponieważ jej efektem jest pogorszenie jakości zdjęcia – przejawia się brakiem ostrości i efektami świetlnymi (niezamierzonymi).

Rodzaje

Podczas robienia zdjęć najwięcej kłopotów sprawia zimne, niebieskie światło, które w szkle załamuje się mocniej od światła czerwonego, ponieważ posiada od niego większą moc.

Można rozróżnić dwa rodzaje aberracji:

  1. aberrację podłużną – jest przyczyną rozmycia kolorów w okolicach punktu ostrości (dokładniej przed lub za nim), może występować na całym zdjęciu, jednak szczególnie widoczna jest na krawędziach bardzo jasnych obszarów;
  2. aberrację poprzeczną – jest przyczyną kolorowej poświaty wokół obiektów znajdujących się wyłącznie na brzegach kadru.

Efekty

Opisane wyżej zjawisko jest szczególnie problematyczne w przypadku fotografii kolorowej. Na szczęście, obiektywy aparatów fotograficznych (także tych kompaktowych) są w większości przypadków zaprojektowane w taki sposób, aby korygować aberrację chromatyczną (a także inne wady pojedynczej soczewki).