Co powinieneś wiedzieć o technice HDR?

Przez niektórych uznawane za sztukę, a przez innych wręcz za oszustwo – czym charakteryzują się zdjęcia HDR?

HDR 

Co to jest HDR?

HDR (czyli High Dynamic Range) to technologia pozwalająca na przedstawienie obrazu o znacznie szerszej tonacji kolorystycznej niż ma to miejsce w przypadku pojedynczego zdjęcia. Zdjęcie wykonane techniką HDR jest tak naprawdę złożone z kilku nałożonych na siebie fotografii – a każda z nich przedstawia identyczny kadr, jednak różną grę świateł i cieni.

Jak stworzyć HDR?

Do stworzenia zdjęcia techniką HDR potrzebne są minimum 3 fotografie o odmiennych parametrach ekspozycji (oczywiście zdjęć może być więcej):

  1. zdjęcie niedoświetlone,
  2. zdjęcie optymalne,
  3. zdjęcie prześwietlone.

Istnieją 2 metody tworzenia zdjęć techniką HDR:

  • pierwsza metoda jest stosowana zdecydowana częściej – żeby uzyskać zdjęcia HDR trzeba najpierw wybrać się w teren i tam wykonać kilka fotografii tego samego kadru, ale o różnych parametrach ekspozycji (może to ułatwić opcja Bracketingu). Ważne jest to, żeby kolejne kadry były identyczne, dlatego podczas robienia zdjęć warto ustawić aparat na statywie i użyć wężyka spustowego. Dobrym pomysłem jest również włączenie półautomatycznej opcji, dzięki której przysłona aparatu będzie stała (jeśli w trakcie robienia zdjęcia zmienia się przysłonę, na zdjęciu HDR niektóre szczegóły mogą zostać zamazane). Po wykonaniu serii zdjęć, należy je połączyć za pomocą specjalnie przeznaczonego do tego programu.
  • Druga metoda jest nieco inna, a mianowicie wystarczy zrobić tylko jedno zdjęcie danego kadru, a następnie poddać go szczegółowej obróbce w przeznaczonym do tego programie. Na początek z jednego zdjęcia należy zrobić kilka, które będą uwydatniały różne jego elementy. Następnie, aby uzyskać efekt HDR, poszczególne zdjęcia należy na siebie nałożyć.

Trzeba podkreślić, że druga z przedstawionych wyżej metod daje zdecydowanie mniejsze możliwości w zakresie tonacji. Jest jednak doskonała w przypadku zdjęć, na których pojawia się ruchomy obiekt.

High Dynamic Range

Pierwsze zdjęcie, w którym została użyta technika HDR zostało zrobione w XIX wieku (1857 roku), a jego autorem był Gustaw Le Gray. Dzisiaj każdy, kto posiada odpowiedni aparat i specjalne oprogramowanie do obróbki zdjęć, może samodzielnie wykonywać zdjęcia techniką HDR.